Hornhinnesår hos hest.

September 13th, 2010

Øyets anatomi og funksjon.

For å forstå hvilke lidelser som kan ramme øyet er det viktig å kjenne til øyets oppbygning.  Hornhinnen er det ytterste laget i øyeeplet og starter bearbeidelsen av lyset som kommer mot øyet. Lyset beveger seg videre gjennom linsen der det brytes og disse lysstrålene blir deretter registrert på netthinnen. Reflekser sendes så via synsnerven til hjernen og hesten danner seg et bilde av omgivelsene. Studer bildet nedenfor for å få en oversikt over øyets oppbygning.

Symptomer på hornhinnesår.

• Kniper med øyet.
  • Renner fra øyet, tyntflytende, mer grålig og tyktflytende, gulaktig puss.
  • Synlig rift eller skade på hornhinnen.
  • Hevelse rundt øyet, klør ofte og kan få hevelse av dette.
  • Rødt øye.

Sykdomslære:

Hesten er et fluktdyr og har store utstående øyne for å holde god oversikt over omgivelsene. Dette gjør de ekstra utsatt for traumatisk skade mot øyet. Hornhinnesår er derfor relativt vanlig hos hest. Hornhinnesår kan variere fra små knappenålshode store lesjoner til store sår der hele hornhinnen har sprukket og regnbuehinnen buler ut gjennom såret. Bakterier og sopp kan slå seg ned i såret og skape ytterligere komplikasjoner. Tårefilmen inneholder proteinaser (enzymer) som er med på å oppdage og fjerne døde celler som dannes på hornhinnen. Disse proteinasene er nøye regulert, ved en infeksjon kan bakterier og sopp påvirke disse reguleringsmekanismene slik at proteinasene jobber på overtid. Resultatet kan være rask nedbrytning av hornhinnen og man har et smeltende sår. Mulige komplikasjoner av et hornhinnesår er total ruptur av hornhinnen (hornhinnen sprekker) som kan gi regnbuehinneprolaps, kollaps av øyet og et øye som skrumper inn, blindhet, kan gi sammenvoksninger og redusert syn hvis man ikke behandler.

Undersøkelse:

• Se på øyet på avstand: se hvor smertefull hesten er med tanke på kniping, øyeflod.
  • Nærmere undersøkelse: på smertefulle øyne må man ofte gi hesten beroligende og eventuelt sette noen nerveblokker. Hester har veldig sterke muskler til å knipe sammen øyet og hvis man ikke får hemmet disse kan det være vanskelig å få ordentlig oversikt over hornhinnesåret. Undersøke om pupillen er utvidet.
  • Farging av såret: Det finnes ulike fargestoff som benyttes ved undersøkelse av hornhinnesår. Flourescin er det mest vanligst brukte som binder seg til skadet hornhinne.

Behandling:

Alle hornhinnesår skal tas seriøst da selv små sår kan utvikle seg til mer alvorlig.

• Lokalbehandling av øyet: kan enten gjøres manuelt eller det kan settes inn et kateter som ligger under øyelokket. Ofte er det mer behagelig for hesten å bli medisinert gjennom et kateter siden man da slipper å holde på øyet og kan medisinere fra avstand. Det er viktig at kateteret legges inn korrekt slik at det ikke rører hornhinnen og skaper mer problem. Hyppighet på medisinering avhenger av alvorlighetsgraden, noen må behandles hver time men hos andre holder det med 4 ganger om dagen.
    • Antibiotika: bør baseres på dyrkningsresultat fra såret. I påvente av laboratoriesvaret behandles det avhengig av alvorlighetsgraden på såret.
    • Fungicid: hvis det er påvist sopp i såret.
    • Serum: har antiproteinase effekt, det vil si at det hemmer aktiviteten til proteinasene som bryter ned hornhinnen. Serum dannes ifra hestens blod.
    • EDTA: antiproteinase effekt. EDTA er et antikoaguleringsmiddel som benyttes blant annet i noen blodprøve glass for å hindre at blodet klumper seg.
    • Atropin: utvider pupillen og reduserer sjansen for sammenvoksninger i regnbuehinnen og har smertestillende effekt.
    • NB: lokalsmertesstillende vil redusere sårhelingen og skal ikke benyttes. Lokal eller systemisk kortikosteroider kan øke bakterie og soppvekst i såret samt øke proteinase aktiviteten og skal ikke benyttes ved hornhinnesår.

• Systemisk behandling:
    • Smertestillende og betennelsesdempende: et hornhinnesår er veldig smertefullt og det er viktig å holde hesten komfortabel.
    • Antibiotika: på alvorlige hornhinnesår kan det være nødvendig å behandle hesten systemisk med antibiotika også, men lokal behandling vil alltid være det viktigste.
  • Kirurgisk behandling:
    • Konjuntivalflapp: løsner en del av slimhinnen på innsiden av øyelokket og syr den fast over hornhinnesåret. Gir støtte til såret og tilfører næring til såret ved innvekst av blodkar noe som vil fremme sårhelingen.
    • Tredje øyelokkflapp: syr fast tredje øyelokk over såret, gir støtte til øyet. Ulempe: kan ikke følge med sårets utvikling daglig.
    • Sy igjen øyelokkene midlertidig: gi støtte til såret eventuelt som tillegg på en konjunktivalflapp. Ulempe: kan ikke følge med sårets utvikling daglig.
    • Fjerne øyet: hvis såret er for alvorlig og ikke svarer på medisinsk behandling hender det at øyet må fjernes. De fleste hester fungerer bra med kun ett øye etter en tilvenningsperiode og kan gå tilbake til normal bruk.

Prognose:

Avhenger av alvorlighetsgraden på såret. De fleste sårene klarer man å behandle medisinsk med innsatsvilje og tålmodighet. Behandlingen kan ta lang tid. Synsfeltet kan bli redusert pga endring i gjennomsiktigheten i hornhinnen, men dette påvirker hesten lite. I verste tilfelle må øyet fjernes, men dette er som nevnt sjelden til stort hinder for hesten.